Saturday, July 16, 2011

Latar Novel Melunas Rindu

LATAR
- Pemerihalan tentang gambaran keseluruhan yang berkait rapat dengan masa, tempat dan masyarakat. Terdapat tiga jenis latar iaitu latar masa, tempat dan masyarakat.

a) Latar Masa
-Secara amnya, novel ini memaparkan latar masa yang merujuki era moden ini. Hal ini demikian kerana terdapat penggunaan alatan moden seperti telefon bimbit dan lain-lain.

b) Latar Tempat
-Dalam novel ini pengarang menyatakan nama-nama tempat yang khusus seperti di Kuala Terengganu, Pantai Batu Buruk, Dungun, KLIA, di Dungun, di Hospital Tengku Ampuan Afzan Kuantan, di Sekolah Menengah Seri Setia, Losong, Kuala Lipis, Lembah Klau, dan Sungai Ruan.

c) Latar Masyarakat
-Masyarakat yang digambarkan oleh pengarang dalam novel ini merujuk kepada masyarakat Melayu, masyarakat Cina, dan masyarakat yang memeluk agama Islam iaitu mualaf. Selain itu, pengarang juga menggambarkan masyarakat yang tinggal di kampung, masyarakat yang bekerja sebagai guru, dan masyarakat yang menjadi ahli perniagaan. Pengarang juga menggambarkan masyarakat yang mengamalkan nilai-nilai dan budaya murni dalam kehidupan.

i. Masyarakat yang ringan tulang(suka menolong) – Amalan murni dalam masyarakat ini dipaparkan menerusi tindak-tanduk watak utama iaitu Fuad yang berlapang dada menghulurkan bantuan dengan hati yang ikhlas. Buktinya, "Malam-malam gini?" tanya Borhan. "Yalah.Tak boleh tunggu esok tu, panas lain macam badannya," balas Fuad seraya menapak dengan sedikit bergegas. Dia sudah menuruni anak tangga tatkala Borhan dan Masnah masih berpandang-pandangan.Tahu benar mereka akan sikap Fuad. Apa yang dikata, tiulah yang dibuatnya. [hal.7]
ii. Masyarakat yang patuh perintah agama. – Pegangan agama Islam mewarnai gambaran latar masyarakat dalam novel ini. Hal ini demikian kerana, banyak peristiwa yang memperlihatkan watak-watak dalam novel ini mempraktikkan suruhan agama dalam kehidupan seharian mereka. Buktinya, itu suara Pak Imam.Fuad mengangguk lalu terus bergerak ke mimbar. Sebentar kemudian, dia pun melaungkan azan. Selesai sahaja melaungkan azan, Fuad solat sunat. [hal.4]
iii. Masyarakat guru yang komited terhadap tugas. Peranan warga pendidik turut melatari perkembangan cerita dalam novel ini. Watak-watak seperti Fuad, Farhana, Abas dan Zamani yang semuanya merupakan watak yang memegang watak cikgu. Fuad dan Farhana misalnya selalu merancang program bagi meningkatkan prestasi anak didik mereka kerana mereka benar-benar komited terhadap kerja sebagai pendidik. Buktiny, hakikatnya dia tidak mahu menjadi pemusnah semangat orang seperti Fuad. Sekurang-kurangnya kini dia sudah ada kawan untuk sama-sama berjuang dengannya bagi merealisasikan impian. Farhana tahu bahawa tiada rakan sekerja yang benar-benar komited merupakan salah satu faktor kegagalannya selama ini.... [hal.48]
iv. Masyarakat majmuk yang saling menghormati. - Kepelbagaian hubungan kaum dan sikap telorensi antara watak dari kaum yang berbeza cuba diketengahkan oleh pengarang dalam novel ini. Sikap tolak ansur amat ketara dalam hubungan antara kaum yang menyaksikan sikap hormati-menghormati antara satu sama lain misalnya antara watak Pak Ismail dengan watak Robert Lim. Buktinya, "Eh,bolehlah!Lagi elok," pintas Robert Lim."Jadi, apa kata kalau kita bertolak sekarang? Mail dah solat isyak?" Tiba-tiba sahaja meletus kata "solat isyak" daripada mulut Robert Lim. Sekurang-kurangnya dia masih ingat kepada satu rukun yang pernah diamalkannya suatu ketika dahulu. [hal.159-160].
v. Masyarakat yang rajin bekerja. Rintangan hidup yang dihadapi oleh setiap manusia sewajarnya tidak melemahkan mereka daripada terus berusaha. Peter Lim sebagai contoh, tetap rajin berusaha dengan melakukan pelbagai pekerjaan demi menyempurnakan tanggungjawabnya sebagai ketua keluarga. – Buktinya,..atau tepatnya selepas Joshua pergi, Peter Lim sakit-sakitan begitu. Mulanya tidak begitu ketara, malah dia boleh lagi keluar bekerja sebagai jaga pada malam hari, kemudian menoreh getah pula pada keesokan siangnya. [hal.84]

No comments:

Post a Comment