Saturday, August 13, 2011

Pendahuluan Karangan Umum

Contoh 1
‘Tak tumbuh tak melata, tak sungguh orang tak kata.’ Isu ………………………..semakin kerap dipaparkan melalui media massa. Hal ini menggambarkan bahawa masyarakat pada hari ini peka terhadap isu semasa. Lantas mereka cuba mengenal pasti punca permasalahan serta mencari jalan penyelesaiannya. Hal ini bermakna masyarakat tidak akan membiarkan ……………………………………………………….. menjadi barah yang memusnahkan kehidupan. Justeru, apakah punca-punca yang menyebabkan ………………………………………………… berlaku?

Contoh 2
Pada zaman ini, apabila memperkatakan isu ……………………………………, isu tersebut sering kita dengar dan baca daripada media massa. ………………………….sering berkaitan dengan masyarakat di negara kita. Oleh sebab itu, langkah-langkah/cara-cara mengatasinya harus dilaksanakan @ Oleh sebab itu, faktor-faktor yang menyebabkannya perlu diteliti.

Contoh 3
Isu …………………………………………………….. sering diperkatakan oleh semua pihak. Perkara ini perlu diberikan perhatian. Semua pihak perlu bekerjasama untuk mengatasi masalah …………………………………………. Sekiranya semua pihak bekerjasama, hal ini dapat diatasi untuk kesejahteraan dan kebaikan semua, bak kata pepatah ‘Bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat’.

Contoh 4
Sejak belakangan ini, kita sering kali mendengar atau membaca berita tentang ………………………………………………… melalui dada-dada akhbar serta media elektronik. Isu ini hangat dan sering dibincangkan dalam kalangan masyarakat dan juga pada peringkat global. Pelbagai pihak telah mengambil …………………………………..yang semakin serius ini. Peribahasa ‘Sediakan paying sebelum hujan’ wajar dijadikan pedoman individu dalam mengatasi masalah ini.

Contoh 5
Dalam menempuhi era modenisasi yang semakin mencabar ini, pelbagai isu telah timbul dan fenomena ini amat meresahkan pelbagai pihak. Isu …………………………..telah menjadi perbualan dalam kalangan masayarakat. Berbagai-bagai inisiatif telah diambil namun segala usaha ini bagai hujan jatuh ke pasir. Sikap tegar masyarakat menyebabkan masalah ini bukan sahaja semakin sukar untuk diatasi, malah kian parah. Situasi sedemikian boleh berlaku kerana tindakan sesetengah pihak yang bersikap bagai enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing. Malah diburukkan lagi dengan pihak yang bersikap melepaskan batuk di tangga. Di bawah akan dijelaskan lagi tentang ………………………………………………..

**Hasil perbengkelan guru-guru BM.

17 comments:

  1. blog ni banyak membantu...trima kasih tuan tanah..

    ReplyDelete
  2. terima kasih kerana membantu... :)
    btw, contoh 4 kenapa 'sediakan paying sebelum hujan'?
    Typing error kut haha :D

    ReplyDelete
  3. Terima kasih daun keladi.. lain kali post la lagi :B

    ReplyDelete
  4. terima kasih.. and thank you.. smoga kmi dpt membuat krgan yg awesome punyeerr... pegrh!!

    ReplyDelete
  5. terima kasih kerana menyediakan blog ini..
    Saya amat menghargai contoh2 karangan anda
    GUdluck!

    ReplyDelete
  6. Terima kasih..doakan agar saya dapat keputusan yang cemerlang dalam SPM INSYALLAH AMIN....

    ReplyDelete
  7. post yg sngt menarik. lagi menarik jika disertakan sekali dengan set kesimpulan umum.

    ReplyDelete
  8. terima kasih kerana menyediakan blog ini. Contoh2 ini sangat membantu.. :)

    ReplyDelete
  9. minta izin copy cikgu. terima kasih

    ReplyDelete
  10. sangat membantu! terima kasih blogbmspm!

    ReplyDelete
  11. sgt membantu, tkasih cikgu

    ReplyDelete