Friday, November 11, 2011

Tema Novel Melunas Rindu Dan Kabus Di Perbukitan

TEMA NOVEL MELUNAS RINDU : KASIH SAYANG
1. Kasih sayang Fuad terhadap ibu kandungnya. Fuad berusaha mencari ibunya yang tidak pernah ditemui sejak 25 tahun lalu kerana terlalu menyayanginya.
2. Kasih sayang terhadap keluarga angkat. Fuad amat menyayangi Pak Ismail dsan Mak Salmah, ibu bapa angkatnya di Kampung danau seberang. Fuad membawa mereka mengerjakan umrah di Mekah.
3. Kasih sayang terhadap sahabat. Fuad amat mengambil berat tebtang kesihatan ibu Farhana kerana persahabatannya dengan Farhana.
4. Kasih sayang terhadap profesion. Cikgu Abas amat mengagumi kesungguhan Fuad mengajar anak-anak muridnya walaupun dia seorang guru sandaran. Fuad bersungguh-sungguh mengajar pelajar selepas waktu persekolahan di kantin sekolah.
5. Kasih sayang terhadap anak-anak murid. Cikgu Abas amat menyayangi para pelajarnya yang lemah penguasaan subjek bahasa Inggeris lalu memujuk Fuad menjadi guru di Sekolah Menengah Seri Setia bagi mengatasi masalah tersebut.
6. Kaish sayang terhadap saudara. Fuad menyayangi bapa saudara dan ibu saudaranya serta adik-adik sepupunya. Fuad membayar yuran peperiksaan Ah Soh dan membuka akaun GIRO untuk Mei Lin. Fuad menyuap makanan kepada Peter Lim yan sedang sakit.
7. Kasih sayang terhadap anak angkat; Pak Ismail sayang akan Fuad . dia berasa bimbang apabila Fuad tidak pulang ke rumah lagi sejak masuk ke hutan sedangkan waktu sudah senja.
8. Kasih sayang terhadap saudara seagama. Pak Ismail bersungguh-sungguh mengajar Fuad yang baru menganut agama Islam mengaji Al Quran

TEMA NOVEL KABUS DIPERBUKITAN : JATI DIRI BANGSA MELAYU
Jati diri bangsa dan kekuatan pegangan agama menjadikan seorang wanita Melayu berupaya menghadapi cubaan hidup dengan tenang tanpa terkikis nilai wanita Melayu dan penganut agama yang setia. Kekuatan diri membentuknya menjadi wanita glokal yang masih sedar akan asal usul diri.
1. Faridah yang bermaustatin di Rosewood , New Zealand tidak pernah melupai tanah tumpah darahnya Malaysia walaupun sudah 25 tahun menetap di Rosewood.
2. Faridah masih menggemari masakan Melayu iaitu kari yang juga merupakan masakan kegemaran anaknya Anne.
3. Faridah masih mengekalkan panggilan namanya dengan nama Melayu iaitu Idah
4. Faridah masih kuat berpegang pada agama Islam yang menjadi pegangan kuat bangsa Melayu.
5. Faridah dan Soleh Johnsons menerapkan ajaran Islam kepada anak-anak mereka iaitu larangan meminum arak.
6. Faridah dan Johnsons menghantar anak-anak mereka Anne dan Melina belajar di sekolah rendah Islam ketika berusia enam tahun di Christchurch yang terletak 30 km dari rumah mereka di Rosewood

No comments:

Post a Comment