Thursday, November 10, 2011

Perbandingan Persoalan Dalam Novel

Berdasarkan dua buah novel yang anda kaji, jelaskan persoalan tanggungjawab bagi setiap novel. ( 8 markah )

Cadangan Jawapan :
Melunas Rindu

•Persoalan tanggungjawab sebagai seorang pendidik.
Fuad tetap menjalankan tanggungjawab sebagai seorang guru Bahasa Inggeris di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Setia dengan baik walaupun dia hanyaseorang guru sandaran.

•Tanggungjawab terhadap keluarganya sendiri.
Farhana segera pulang ke Kuantan untuk menjaga ibunya yang sakit lelah dan dimasukkan ke hospital. Dia sanggup tidur di hospital semata-mata untuk menjaga ibunya yang sakit.

-Tanggungjawab sebagai anak
Fuad menghantar ibunya Mariana dan kedua-dua ibu bapa angkatnya iaitu Pak Ismail dan Mak Salmah mengerjakan umrah di Mekah.

- Tanggungjawab sebagai bapa
Pak Ismailseorang yang bertanggungjawab. Contohnya Pak Ismail membimbing Fuad mendalami Islam sepenuhnya. Dia sering mengajar Fuad membaca al-Quran.


Kabus di Perbukitan

-Tanggungjawab memelihara alam sekitar
Soleh Johnson mengusahakan sebuah kawasan peranginan di Lojing, Cameron Highlands tanpa menebang pokok-pokok balak merbau dan tualang serta pokok-pokok balak yang lain demi mengekalkan ekosistem Cameron Highlands.

-Tanggungjawab terhadap keluarga
Mejar (B) Kamarudin meredah hutan belantara mencari anaknya yang Faridah yang hilang di dalam hutan Cameron Highlands walaupun sudah lebih 20 tahun dia tidak pernah pernah bersua dengan Faridah setelah berpisah dengan Salmah (ibu Faridah ).

-Tanggungjawab ibu bapa memberi didikan agama
Soleh Johnsons dan Faridah seorang Muslim yang kuat pegangan agama. Anak-anaknya Anne dan Melina dihantar belajar di sebuah sekolah rendah agama yang jauhnya 30 km dari Rosewood semata-mata mahu anak-anaknya mendapat pendidikan Islam yang baik.

Tanggungjawab mengekalkan jati diri Melayu
Faridah menerapkan budaya atau cara hidup orang Melayu terhadap anaknya Anne dan Mellina.

No comments:

Post a Comment