Friday, August 26, 2011

Cara-Cara Menghargai Jasa Warga Tua (Karangan Galus)



Warga tua telah banyak berjasa kepada keluarga dan negara. Namun, banyak jasa mereka telah dilupakan. Terdapat anak-anak yang menghantar ibu bapa mereka ke rumah orang tua-tua.

Anak-anak perlu membalas jasa kedua-dua orang tua mereka. Hal ini kerana ibu bapa telah mendidik dan menyara kehidupan mereka. Pengorbanan mereka perlu dibalas dengan sebaik-baiknya. Anak-anak janganlah menghantar ibu bapa mereka ke rumah orang-orang tua. Warga tua akan berasa sedih jika dihantar ke rumah orang tua-tua.

Selain itu, ibu bapa mestilah menjadi contoh kepada anak-anak. Mereka perlu menjaga kedua-dua ibu bapa mereka dengan penuh kasih sayang. Ibu bapa perlu mewujudkan hubungan mesra dalam keluarga. Anak-anak akan menghargai dan menghayati kasih sayang yang dicurahkan kepada mereka. Anak-anak akan tetap menyayangi mereka,

Di sekolah, guru boleh menasihati pelajar agar menghormati warga tua. Guru-guru perlu menasihati pelajar mereka supaya sayang dan hormati warga tua. Pelajar-pelajar perlu bercakap dengan sopan apabila berhubung dengan ibu bapa mereka. Guru-guru boleh menerapkan nilai ini melalui mata pelajaran Pendidikan Islam dan Pengetahuan Moral. Peranan guru penting untuk mendidik para pelajar.

Kerajaan boleh menghargai warga tua. Kerajaan perlu menyediakan pelbagai kemudahan untuk warga tua. Sebagai contoh, warga tua perlu diberikan rawatan percuma di hospital kerajaan ataupun dikenakan kadar bayaran rendah di hospital atau klinik swasta. Warga tua akan berasa gembira dan dihargai. Kerajaan perlu mengadakan hari mengingati warga tua.

Kesimpulannya, pelbagai pihak perlu berusaha untuk menghargai jasa dan pengorbanan warga tua. Kita tidak boleh mengabaikan warga tua kerana merekalah yang melahirkan dan membesarkan kita.

[ 239 patah perkataan ]
*** Modul MAS JPNJ

6 comments:

  1. :) banyak membantu.. terima kasih cikgu !

    ReplyDelete
  2. Woah bagus2.Teruskan.....

    ReplyDelete
  3. cikgu... biasenya kalau karangan mcm ni, berapa markah yg akan diperoleh?

    ReplyDelete
  4. kepala bapak kau ah....isi tak sama pun....bodo punya cikgu

    ReplyDelete