Sunday, October 23, 2011

Peristiwa Pada Penamat Novel

a) Terdapat pelbagai peristiwa yang berlaku dalam sesebuah novel. Huraikan satu peristiwa yang berlaku pada penamat novel yang anda kaji.( 7 markah )

JAWAPAN

Novel Melunas Rindu
a) Peristiwa yang berlaku pada penamat novel:
- Peristiwa Farhana dan adik-adiknya Muhammad Fikri dan Muhammad Syukri menghantar Fuad, ibu kandungnya Mariana, Pak Ismail dan Mal Salmah mengerjakan umrah ke tanah suci. Mariana berpesan kepada Farhana supaya menjaga adiknya baik-baik.
- Peristiwa di lapangan terbang. kedatangan Robert Lim di lapangan terbang. mengejutkan Fuad, Mariana, Pak Ismail dan Mak Salmah. Robert Lim berpesan kepada Fuad supaya menjaga ibunya baik-baik di sana sebelum mereka berangkat ke tanah suci. Dia mungkin akan menyusul kemudian

Novel Kabus di Perbukitan
a) Peristiwa yang berlaku pada penamat novel:
- Peristiwa Datuk Azrul dan Soleh Johnsons menjalankan perniagaan kotej di Cameron Highlands.
- Peristiwa Anne dan Zain mengambil alih perusahaan dan penternakan keluarga Johnsons di New Zealand. Zain siswazah pertanian, mampu menguasai selok-belok perniagaan dan pertanian.
- Peristiwa di lojing Cameron Highland. Faridah dan Datin Aishah sering menghantar juadah masakan atau mempelawa mereka makan bersama-sama. Kadang kala mereka masak bersama-sama hidangan kegemaran, pecal dan sambal gulai tahun.

No comments:

Post a Comment