Maksud Istilah Jenis-jenis Teknik Plot
1) Teknik Pemerian : kaedah penceritaan langsung daripada pengarang sendiri. Biasanya untuk menggambarkan perihal watak, latar dan sebagainya.
2) Teknik Dialog : Teknik yang memerlukan sekurang-kurangnya dua watak. Tema sesuatu karya biasanya dapat dikesan melalui teknik ini.
3) Teknik Imbas Kembali : watak mengenang kembali peristiwa yang berlaku dan boleh dilakukan menerusi khayalan, monolog, atau monolog dalaman.
4) Teknik Imbas Muka : Teknik yang digunakan untuk memberikan ramalan atau bayangan awal tentang sesuatu peristiwa ekoran aksi-aksi daripada watak.
5) Teknik Saspen : Teknik yang menimbulkan persoalan atau tanda tanya kepada pembaca@penonton berkenaan peristiwa yang akan berlaku kepada watak.
6) Teknik Kejutan : Perubahan mendadak yang berlaku secara tiba-tiba dalam binaan plot. Secara kebiasaannya, kesan yang timbul daripada teknik ini berlainan dengan jangkaan pembaca/penonton.
1) Teknik Pemerian : kaedah penceritaan langsung daripada pengarang sendiri. Biasanya untuk menggambarkan perihal watak, latar dan sebagainya.
2) Teknik Dialog : Teknik yang memerlukan sekurang-kurangnya dua watak. Tema sesuatu karya biasanya dapat dikesan melalui teknik ini.
3) Teknik Imbas Kembali : watak mengenang kembali peristiwa yang berlaku dan boleh dilakukan menerusi khayalan, monolog, atau monolog dalaman.
4) Teknik Imbas Muka : Teknik yang digunakan untuk memberikan ramalan atau bayangan awal tentang sesuatu peristiwa ekoran aksi-aksi daripada watak.
5) Teknik Saspen : Teknik yang menimbulkan persoalan atau tanda tanya kepada pembaca@penonton berkenaan peristiwa yang akan berlaku kepada watak.
6) Teknik Kejutan : Perubahan mendadak yang berlaku secara tiba-tiba dalam binaan plot. Secara kebiasaannya, kesan yang timbul daripada teknik ini berlainan dengan jangkaan pembaca/penonton.
Teknik Plot Melunas Rindu
a) Dialog – Contoh, serta-merta Fuad bingkas. "Kita ke kliniklah. Aku cari kereta dulu. Sementara tu kau bolehlah bersiap, Masnah sekali." Begitu arahnya tiba-tiba, menjadikan Borhan dan Masnah sedikit terping-pinga. [hal.7]
b) Pemerian – Contoh, Fuad memandu kira-kira seratus meter sebelum berhenti di hadapan sebuah masjid. Mereka keluar bersama-sama, kemudian berpisah arah. Fuad di bahagian lelaki, Farhana pula sebaliknya. [hal 77]
c) Monolog Dalaman – Contoh, "Ya Allah ya Tuhanku, tabahkanlah hati hamba-Mu ini," doanya tiba-tiba. [hal.181]
d) Imbas Kembali – Contoh, tergamam Swee Lan. Pantas ingatannya berlabuh kepada peristiwa lebih setahun yang lalu apabila dalam suasana gelab beginilah Joshua pulang. Malam ini peristiwa itu ibarat sebuah siaran ulangan tetapi benar-benarkah hal itu berulang? [hal.85]
e) Imbas Muka – Contoh, moga bertahanlah dia dengan sikapnya itu, doa Cikgu Abas. Besar harapannya untuk melihat Fuad bahagia. Bukan sedikit kegirangannya apabila melihat betapa akrabnya Fuad dan Farhana selama ini. Mereka memang sepadan - sama cantik sama berpelajaran, boleh berbincang dan ada kesesuaian. Kalaulah mereka ada jodoh, alangkah bagusnya. Tentulah mereka juga akan menjadi sepasang sahabat yang baik. Jauh pula khayalanCikgu Abas.[hal.120]
f) Saspens – Contoh, dia memasukkan kad ATM-nya ke dalam mesin wang itu lalu menekan butang penyata baki. Sebentar kemudian, angka-angka yang beberapa hari lalu telah dilihatnya, sekali lagi tertera dengan jelas di hadapannya. Lebih dua ratus ribu ringgit! Cepat-cepat kad ATM-nya dikeluarkan, tanpa membuat sebarang pengeluaran. [hal.7-8]
g) Kejutan – Contoh, setelah berasa bosan duduk-duduk begitu, Fuad bangun lalu mundar-mandir di hujung katil. Waktu itulah dia tertoleh kepada kad rawatan ibu Farhana yang terletak di atas meja. Kad itu diambil oleh Fuad. Mariana? Mariana Binti Osman? Bukankah...? [hal.180]
No comments:
Post a Comment