Thursday, November 1, 2012

Huraian Nilai Kegigihan Dalam Kajian Novel

Berdasarkan novel yang anda pelajari, huraikan peristiwa yang memaparkan nilai kegigihan dalam novel tersebut. [ 7 markah ]

Contoh jawapan:
NOVEL MELUNAS RINDU

Terdapat pelbagai peristiwa yang memaparkan nilai kegigihan dalam novel Melunas Rindu karya Hartini Hamzah.

Pertama, nilai kegigihan seorang anak mencari ibu kandung yang telah disangka telah meninggal dunia. Sebagai contohnya, Fuad gigih berusaha mencari kubur ibu kandungnya yang disangka telah meninggal dunia dengan pergi ke Sungai Ruan dan Lembah Klau untuk mencari pusara ibunya dan saudara-saudara sebelah ibunya.

Selain itu, nilai kegigihan menunaikan tanggungjawab sebagai ketua keluarga. Misalnya, kegigihan Swee Lan mengambil alih tugas sebagai ketua keluarga demi membesarkan anak-anaknya yang masih bersekolah setelah suaminya, Peter Lim yang sakit tenat.

Seterusnya, nilai kegigihan menambat kembali hati seorang ibu angkat yang merajuk. Buktinya, Fuad gigih berusaha untuk mengambil hati Mak Salmah yang sangat membencinya ekoran tindakan Fuad melarikan Sofea untuk diserahkan kepada bapa kandungnya, Robert Lim.

Akhir sekali, nilai kegigihan mendidik anak-anak bangsa. Tamsilnya, Cikgu Farhana, seorang guru Bahasa Inggeris di Sekolah Menengah Seri Setia, gigih mendidik anak-anak muridnya supaya berjaya dalam pelajaran mereka. Sementara itu, Fuad (guru sandaran di Sekolah Menengah Seri Setia) turut gigih mengadakan kelas tambahan sehingga lewat petang kepada murid-muridnya dalam usaha memastikan anak-anak muridnya berjaya dalam pelajaran.

NOVEL KABUS DI BERBUKITAN

Terdapat pelbagai peristiwa yang memaparkan nilai kegigihan dalam novel Kabus Di Perbukitan karya Mohamad Kholid bin Hamzah.

Pertama, nilai kegigihan untuk mencapai kemajuan dalam kerjaya yang diceburinya. Sebagai contohnya, Azrul atau Datuk Azrul gigih berusaha memajukan projek ternakan kambing dan tapak semaiannya hingga berjaya.

Selain itu, nilai kegigihan menunaikan tanggungjawab sebagai ketua keluarga. Misalnya, Salmah sanggup bekerja di sawah bagi menampung kehidupan bersama-sama anaknya Faridah, setelah Kamarudin meninggalkan mereka.

Seterusnya, nilai kegigihan mencari mangsa kemalangan yang hilang. Buktinya, kegigihan pihak polis, Bomba dan Penyelamat, RELA, Perhilitan dan Pejabat Daerah Raub serta Hulu Selangor yang berusaha mencari Faridah dan Iqbal yang hilang selepas van yang mereka naiki terbabas dan terhumban ke dalam gaung. Selepas pihak polis gagal menemui mereka, Mejar (B) Kamarudin (bapa Faridah) dengan bantuan Buyong gigih meneruskan usaha mencari Faridah dan Iqbal sehingga berjaya menemui mereka di perkampungan Orang Asli.

Akhir sekali, nilai kegigihan mengamalkan adat, budaya dan ajaran agama Islam walaupun berada di negara asing. Tamsilnya, Faridah walaupun sudah 25 tahun menetap di New Zealand dan berkahwin dengan seorang lelaki Inggeris (Soleh Johnsons), tetap gigih mengamalkan adat dan budaya Melayu serta ajaran agama Islam dalam kehidupan mereka sekeluarga.

No comments:

Post a Comment