Monday, October 30, 2023

KEPENTINGAN GOTONG-ROYONG

 



Gotong-royong merupakan amalan saling menolong atau kerja bersama-sama tanpa mengira kaum, bangsa dan agama. Masyarakat Malaysia pada hari ini semakin kurang mengamalkan gotong-royong kerana mereka lebih suka duduk di dalam rumah sendiri sambil menonton rancangan televisyen atau bermain permainan komputer. Seotong-royong ini. Sebenarnya, amalan  bergotong-royong telah banyak membawa kebaikan kepada kita.

Kebaikan amalan gotong royong adalah sebagai wahana perpaduan kaum dalam kalangan masyarakat. Masyarakat Malaysia terdiri daripada masyarakat yang berbilang kaum dan latar belakang. Melalui aktiviti gotong-royong, kita dapat memahami dan menghormati adat istiadat kaum lain tanpa menimbulkan rasa waswas dan curiga. Kesannya , hubungan erat dapat diwujudkan dan memupuk semangat kerjasama bagai aur dengan tebing dalam kalangan masyarakat.

Selain itu,  amalan gotong royong dapat membersihkan kawasan tempat tinggal daripada vektor penyakit seperti nyamuk dan lalat. Kadar penyakit seperti demam denggi dapat diturunkan apabila kawasan pembiakan nyamuk dihapuskan melalui aktiviti gotong-royong ini. Hal ini amat bertepatan dengan peribahasa Melayu, mencegah lebih baik daripada mengubati.  Di samping itu, persekitaran yang bersih dan ceria dapat diwujudkan melalui aktiviti gotong-royong ini.

Kesimpulannya, aktiviti gotong-royong sangat bermanfaat bukan sahaja kepada masyarakat malah kepada negara. Amalan ini akan membantu kita untuk hidup dalam keadaaan sejahtera, harmoni dan saling bekerjasama sesuai dengan slogan negara bersih, rakyat sihat.


No comments:

Post a Comment