Thursday, November 10, 2011

Perbandingan Persoalan Ketabahan Dalam Novel

Persoalan ketabahan menghadapi cabaran hidup jelas dipaparkan oleh pengarang.Berdasarkan dua buah novel yang telah anda kaji, huraikan peristiwa yang mengandungi persoalan tersebut. ( 8 markah )

Cadangan jawapan
Melunas Rindu

Fuad ialah seorang anak muda yang tabah menghadapi cabaran hidup.
Sebagai contohnya, dia tabah menghadapi hidupnya tanpa ibu dan bapa di sisinya. Dia cuma menumpang kasih sayang daripada bapa dan ibu saudaranya iaitu Peter Lim dan Swee Lan. Selain itu, dia juga menumpang kasih sayang daripada keluarga angkatnya iaitu Pak Ismail dan Mak Salmah.

Fuad tabah menghadapi kenyataan bahawa Farhana ialah adiknya sendiri yang berlainan bapa.
Setelah kematian Sofia, Mak Salmah benci kepada Fuad. Mak Salmah tidak melayan Fuad dengan baik. Fuad tetap cuba mengambil hati Mak Salmah dengan membantu mencarikan kayu api dan dan menyapanya setiap kali bertemu. Fuad tetap tabah dengan karenah Mak Salmah.

Kabus di Perbukitan
Faridah tetap tabah walaupun mengalami nasib malang yang bertimpa-timpa.
Setelah pemergian Rahayu, ibunya pula meninggal dunia sesudah sekian lama menderita masalah kesihatan. Suaminya, Ghazali meninggal tidak lama selepas itu setelah terlibat dalam suatu kemalangan jalan raya.

Rahayu begitu tabah menghadapi penyakit kanser.
Walaupun terpaksa menerima rawatan kimoterapi yang menyakitkan dia tetap tabah.

Salmah tabah membesarkan Faridah selepas berpisah dengan suaminya Mejar Kamaruddin.

Melina tabah menghadapi berita kehilangan Benny . Dia memandu seorang diri ke Cameron Highland untuk berjumpa keluarganya walaupun sedang sarat mengandung.

No comments:

Post a Comment