USAHA-USAHA
INDIVIDU (ANDA) MEMUPUK AMALAN MEMBACA
Dasar langit terbuka dan dunia tanpa sempadan hari ini
telah menyebabkan remaja hilang keyakinan diri dan ketahanan jiwa sehingga
terdorong melakukan pelbagai aktiviti negatif seperti berpeleseran, membuli dan
vandalisme. Mengapakah remaja lebih gemar melakukan aktiviti yang tidak
mendatangkan sebarang faedah kepada mereka? Tidak pernahkah terdetik dalam
sanubari mereka bahawa terdapat pelbagai aktiviti berfaedah yang boleh mereka
lakukan khususnya membaca? Hal ini demikian kerana, membaca akan menghubungkan
antara manusia dengan segala ilmu pengetahuan. Namun begitu,
berdasarkan kajian, rakyat Malaysia hanya membaca dua buah buku setahun
berbanding bilangan buku yang dibaca oleh rakyat Jepun. Justeru, kita perlulah
mencari formula terbaik persis mutiara kata “yang buruk dibuang dengan
runding, yang baik ditarik dengan maufakat” untuk menjadikan rakyat
Malaysia gemar membaca. Oleh itu, sebagai seorang pelajar dan remaja, kita
perlulah mencari inisiatif dan cara yang efektif untuk menjadikan amalan
membaca itu amalan hidup.
Prakarsa pertama untuk menjadikan membaca sebagai amalan
hidup ialah, saya perlulah rajin pergi ke perpustakaan. Marcapada, Malaysia
tidak pernah ketandusan perpustakaan malah di negara ini terdapat pelbagai
jenis perpustakaan, tamsilnya perpustakaan sekolah, perpustakaan awam dan
perpustakaan bergerak. Di perpustakaan yang dikunjungi, saya dapat membaca dan
meminjam pelbagai jenis buku untuk meningkatkan ilmu pengetahuan. Saya akan
sentiasa berusaha dan rajin ke perpustakaan untuk membaca walaupun memaklumi
bahawa perpustakaan yang dipenuhi dengan buku itu ibarat lautan yang terbentang
luas yang tidak mungkin dapat diteroka. Walaupun sekadar membaca sebuah
buku seminggu, dapat saya rasakan ilmu yang diperoleh amat besar nilainya.
Sementara itu, saya juga akan melakukan lawatan sambil belajar ke Perpustakaan
Negara atau perpustakaan di universiti-universiti terkemuka di Malaysia. Selain
dapat menyemai minat membaca dalam diri, saya juga dapat melihat kecanggihan
teknologi yang terdapat di situ bertepatan dengan kata peribahasa sambil
menyelam minum air. Ternyata pasti, dengan bersikap rajin mengunjungi
perpustakaan saya akan sentiasa terdorong untuk menjadikan membaca sebagai
amalan hidup.
Peribahasa Melayu yang menyatakan bahawa di
mana ada kemahuan, di situ ada jalan, amat bersesuaian untuk saya
jadikan pegangan dalam usaha memupuk amalan membaca. Kata-kata hikmat di atas akan diperjelaskan serta dibahaskan dari
perspektif menyediakan sudut bacaan di
rumah atau bilik sendiri. Suka saya tegaskan bahawa perubahan diri sendiri
merupakan cara yang paling proaktif dan mujarab untuk menjadikan membaca
sebagai amalan dalam kehidupan. Demi memupuk budaya membaca dalam jiwa saya, saya perlu menyediakan sudut bacaan atau
perpustakaan mini di rumah untuk kegunaan semua ahli keluarga. Situasi ini
akan menggalakkan serta mendorong kami sekeluarga supaya berjinak-jinak dengan
bidang ilmu supaya amalan membaca diterapkan dalam minda setiap anggota
keluarga. Sementalahan itu, saya perlu membeli pelbagai judul buku yang menarik
dan sesuai untuk dibaca di samping mengamalkan budaya “bed
story” sebelum tidur. Neville Black, seorang ahli falsafah Barat,
berpendapat bahawa ilmu pengetahuan adalah aset yang paling dominan sekiranya
kita ingin bersaing dengan pihak lain pada zaman globalisasi ini. Atas
kedahagaan menuntut ilmu pengetahuan, saya akan membaca dan terus membaca
sehingga menjadi seorang modal insan yang berminda kelas pertama. Berdasarkan
perbincangan di atas, pada hemat saya, saya perlu memupuk amalan membaca dalam
diri sekali gus menjadi suri teladan kepada adik-adik saya.
Selain
itu, saya juga boleh ikut serta secara
aktif dalam program NILAM atau Nadi Ilmu Amalan Membaca. Hal ini kerana,
NILAM berfungsi untuk menarik minat para pelajar membaca dalam kuantiti yang
banyak. Melalui program ini, saya perlu membaca dua versi buku iaitu Bahasa
Melayu dan Bahasa Inggeris dan kemudiannya direkodkan dalam buku NILAM. Pelajar
yang membaca dalam kuantiti yang banyak akan diberi penghargaan bermula
daripada gangsa, perak, emas dan seterusnya nilam. Malah, pelajar yang aktif
juga boleh mewakili sekolah ke peringkat yang lebih tinggi iaitu peringkat
daerah, negeri dan kebangsaan. Dalam program ini juga terdapat tahap Rakan
Pembaca. Rakan Pembaca berfungsi untuk menarik minat pelajar lain dan
seterusnya berkongsi ilmu dengan mereka. Kesannya pelajar lain juga akan turut
sama menjadikan amalan membaca sebagai satu keperluan dalam hidup mereka. Apa
yang pasti, segala keinginan untuk meningkatkan jumlah bahan bacaan yang dibaca
perlu lahir daripada diri saya tanpa wujud paksaan daripada pihak lain. Dalam
hal ini, saya amat berpegang kepada ayat al-Quran yang menyatakan bahawa Allah
tidak akan mengubah nasib seseorang, sekiranya seseorang itu sendiri tidak mahu
mengubahnya.
Sementara
itu, saya juga boleh pergi ke pameran
buku, ekspo dan kedai buku. Hal ini kerana, saya akan mengetahui pelbagai
klasifikasi buku di sini. Misalnya, pameran buku yang dianjurkan oleh Dewan Bahasa
dan Pustaka (DBP) dan Pameran Buku Kebangsaan. Dalam pameran-pameran seperti
inilah saya dapat membeli buku dengan harga yang murah dan berpatutan dan
membaca buku secara percuma di tempat-tempat yang disediakan di pameran
tersebut. Terdapat juga ruang-ruang khas yang disediakan di sudut maklumat di
pameran atau ekspo tersebut mengenai sinopsisi buku-buku yang dijual. Dengan
ini, saya dapat membaca secara ringkas tentang buku-buku tersebut sebelum
membuat pilihan untuk membelinya. Justeru, saya bukan sahaja dapat membaca
secara percuma, malah dapat menjimatkan masa, kos dan tenaga. Dengan
mengunjungi pameran-pameran, ekspo atau kedai buku, saya akan mengenali lebih
ramai rakan yang berkongsi minat yang sama iaitu membaca. Peribahasa jauh
perjalanan luas pemandangan amat bersesuaian dengan perkara dan situasi
yang saya bincangkan di atas.
Seterusnya,
saya juga boleh membuat langganan buku
pada setiap bulan. Buku-buku atau majalah yang dilanggan bukanlah sekadar
berunsurkan tarbiah sahaja, tetapi juga bercorak santai seperti Dewan Siswa,
majalah i-sihat dan Solusi. Di manakah saya boleh mendapatkan buku atau majalah
tersebut? Saya boleh melanggannya melalui internet atau meminta bantuan guru di sekolah untuk melanggannya. Impaknya,
saya akan sentiasa membaca pada setiap masa, menjimatkan masa dan dapat
mengetahui perkembangan terkini apabila melanggan buku pada setiap bulan. Dalam
hal ini, saya akan menjadikan individu yang gemar membaca dan sentiasa dekat
dengan buku sebagai idola. Sebagai contoh, A.Samad Said yang terkenal dengan
karya puisinya, Profesor Ungku Aziz, Mary Renault dengan buku-buku sejarahnya
dan penulis novel tersohor, Sharifah Abu Salem. Apabila saya menjadikan mereka
sebagai idola, saya akan sentiasa terdorong untuk melanggan pelagai buku di
pasaran sekali gus menjadikan membaca sebagai rutin hidup saya.
Memang tidak dapat disangkalkan bahawa negara kita sedang
mengecapi perkembangan dan kemajuan dengan menongkah arus globalisasi,
liberalisasi dan duniawi yang melanda seantero dunia. Oleh hal yang demikian,
untuk meneruskan perjuangan kita merealisasikan hasrat membentuk ”negara
pembaca teras negara maju’. Saya juga
berperanan penting dalam menyahut cabaran negara supaya menjadi seorang rakyat
yang minat membaca. Pada dasarnya, media massa sebagai arus perdana yang
berpengaruh sama ada media cetak atau media elektronik sentiasa mengadakan
pertandingan atau aktiviti malahan kempen kesedaran di seluruh pelosok negara
untuk memupuk minat membaca dalam masyarakat. Oleh hal yang demikian, saya
perlu menyertai aktiviti seperti sayembara, menulis esei, syarahan dan
sebagainya untuk menanam tabiat membaca. Tidak ketinggalan juga, saya dapat
mengajak rakan-rakan sebaya ataupun ahli keluarga untuk menyertai kempen
”Amalan Membaca Nadi Ilmu Pengetahuan” bersama-sama. Hal ini diibaratkan sambil
menyelam minum air dan serampang dua mata kerana dapat
menjalinkan hubungan silaturahim serta mendapat info terkini tentang amalan
membaca.
Konklusinya, remaja perlulah berusaha memajukan diri
untuk jaminan masa hadapan. Hal ini kerana, remaja adalah pewaris tampuk
kepimpinan negara. Remaja merupakan aset negara kerana bertepatan dengan
kata-kata pemuda harapan bangsa, pemudi
tiang negara. Janganlah dibiarkan usia remaja dipenuhi dengan perkara
yang sia-sia. Kontradiksinya, penuhilah masa remaja kita dengan aktiviti yang
berfaedah seperti amalan membaca. Remaja perlu berpegang teguh dan jitu dengan
slogan ’Membaca Jambatan Ilmu’ dan ’Rakyat Membaca, Bangsa Berjaya’
seperti yang diuar-uarkan oleh Perdana Menteri kita, Dato’ Seri Najib bin Abdul
Razak. Generasi berpengetahuan merupakan tunjang untuk mencapai wawasan 2020
bagi menjadikan Malaysia sebuah negara maju dalam tempoh lapan tahun mendatang.